Datum objave: 28.3.2018. MEĐUNARODNI DAN SVJESNOSTI O AUTIZMU 02.04.2018. Autizam je biološki razvojni poremećaj mozga. Zbog prirode nastanka i manifestacije, autizam je vrlo složen poremećaj. Dijagnostički kriteriji za utvrđivanje autizma svakih se desetak godina promijene, a nastao je i niz procjena za autistični poremećaj. Jedna od tih, možda najviše korištena, iako nikad znanstveno evaluirana, jest Creakova nine-point skala (1963.) u kojoj je, od 14 ponuđenih simptoma, potrebno barem devet za postavljanje dijagnoze autizma. Creakova skala glasi: - Velike teškoće u druženju i igranju s drugom djecom - Dijete se ponaša kao da je gluho - Dijete ima jak otpor prema učenju - Dijete nema straha od stvarnih opasnosti - Dijete ima jak otpor promjenama u rutini - Dijete se radije koristi gestom ako nešto želi - Dijete se smije bez vidljiva razloga - Dijete se ne voli maziti, ni da ga se nosi - Pretjerana fizička aktivnost (hiperaktivnost) - Dijete izbjegava pogled u oči - Neuobičajena vezanost za objekte ili dijelove objekta - Dijete okreće predmete i potreseno je ako je u tome prekinuto - Neprestano se igra čudnih igara i ponavlja ih - Dijete se drži po strani Prvi simptomi javljaju se najčešće prije 30. mjeseca života. Osobito se govor razvija kasno ili se uopće ne razvija. Najnovije studije pokazuju da majke koje konzumiraju preporučene dnevne doze folne kiseline tijekom prvog mjeseca trudnoće mogu smanjiti rizik od autizma kod djeteta. Djeca s autizmom obično imaju poteškoće u tri ključna područja razvoja: socijalna interakcija, komunikacija i ponašanje. No, budući da se simptomi i ozbiljnost autizma uvelike razlikuju, dvoje djece s istom dijagnozom mogu djelovati vrlo različito i imati različite vještine. U većini slučajeva, djeca s teškim autizmom imaju vrlo izražene poteškoće ili potpunu nemogućnost komunikacije i interakcije. Neka djeca pokazuju znakove autizma već u ranom djetinjstvu, dok se druga razvijaju normalno tijekom prvih nekoliko mjeseci ili godina života, no onda iznenada postaju povučena ili agresivna odnosno, u nekim slučajevima, gube stečene kompetencije. Kako odrastaju, neka djeca s autizmom ostvaruju veći angažman s drugima i pokazuju manje poremećaja u ponašanju. Neki, obično oni s najblažim simptomima, s vremenom mogu voditi potpuno ili gotovo normalan život. Drugi, međutim, i dalje imaju poteškoća s komunikacijom ili socijalnim vještinama te u tinejdžerskim godinama imaju izražene probleme u ponašanju. Jedan dio djece s autizmom sporo usvaja nova znanja i vještine, a neki imaju i umanjenu inteligenciju. Ipak, najčešće djeca s autizmom imaju normalnu do vrlo visoku inteligenciju. Ta djeca brzo uče, ali imaju problema u komunikaciji i primjeni onoga što znaju u svakodnevnom životu i društvenim situacijama. Postoji i dio djece s autizmom koji su pravi mali “mudraci”. Ta djeca imaju izuzetne vještine u određenom području, kao što su umjetnost, matematika ili glazba. Autizam nema poznatih uzroka. S obzirom na složenost ovog stanja, kao i činjenicu da se simptomi i njihova ozbiljnost razlikuju, vjerojatno postoji više mogućih uzroka. Genetika i okolina mogu igrati ulogu. Utjecaj gena se razlikuje u svakom individualnom slučaju, no sigurno je da je vrlo bitan, bez obzira je li riječ o nasljednom genetskom poremećaju ili onom koji se razvio spontano. Prema najnovijim procjenama, postoji 200 do 400 gena koji utječu na razvoj autizma te je zbog toga gotovo nemoguće postaviti granice ovog poremećaja. Znanstvenici trenutno istražuju imaju li na autizam utjecaj čimbenici poput virusnih infekcija, komplikacija u trudnoći ili štetnih tvari. Jedna od najvećih kontroverzi u autizmu je tvrdnja da postoji veza između autizma i nekih dječjih cjepiva, osobito MMR cjepiva protiv ospica – zaušnjaka – rubeole. Unatoč opsežnim istraživanjima, nema pouzdanih studija koje pokazuju vezu između autizma i cjepiva. Ne postoji lijek za autizam, pa čak ni terapija koja bi odgovarala svima. Liječenje je vrlo individualno, a cilj je prvenstveno povećanje djetetovih sposobnosti smanjivanjem simptoma i podrška u razvoju i učenju. Autističnim osobama primarno se bave defektolozi ili stručnjaci drugih područja - logopedi, radni terapeuti, fizioterapeuti itd. Ponašanje i komunikacijske terapije - mnogi programi su usmjereni na rješavanje niza socijalnih, jezičnih i bihevioralnih poteškoća povezanih s autizmom. Terapija je djelomično usmjerena na smanjenje problema u ponašanju i stjecanje novih vještina, dok je drugi fokus na tome kako postupati u društvenim situacijama ili pomoći djetetu da ostvari bolju komunikaciju. Obrazovanje - djeca s autizmom mogu vrlo dobro usvajati nova znanja u sklopu strukturiranih obrazovnih programa. Razvijeni programi stručnjaka i razne aktivnosti poboljšavaju djetetove socijalne i komunikacijske vještine, ponašanje i vještinu improvizacije. Predškolska djeca koja su upućena na intenzivnu, individualnu terapiju vrlo dobro napreduju. Obiteljska terapija - tijekom obiteljske terapije roditelji i članovi obitelji mogu naučiti kako razviti interakciju i komunicirati s djetetom na način koji njemu odgovara, kako rješavati probleme u ponašanju te kako razviti vještine koje su potrebne da pomognu djetetu u njegovom razvoju. Lijekovi - premda se autizam ne može izliječiti, određeni lijekovi mogu pomoći djetetu u kontroli simptoma. Primjerice, antidepresivi mogu biti propisani za anksioznost ili antipsihotici za probleme u ponašanju. Lijekovi se propisuju i ako je autizam popraćen hiperaktivnošću djeteta. U liječenju autizma koriste se mnoge alternativne i komplementarne metode kojima se nastoje smanjiti simptomi autizma. Primjer su kreativne terapije, koje su usmjerene na smanjenje djetetove osjetljivosti na dodir ili zvuk kroz glazbu ili slikanje. Djeca s autizmom različito reagiraju na ovakve oblike terapija i zato se preporučuje savjet potražiti kod stručne osobe. Ponekad su djeca s autizmom (zbog vokabularnog ograničenja) vizualno orijentirana - pokušajte ga učiti rutinama koje koriste ostali ukućani, ali nikako nemojte zanemariti njegovu potrebu. Promatrajte dijete i ono će vam prije ili kasnije na određeni način signalizirati jasnu potrebu za nečim na svoj jedinstven način. Budite strpljivi s autističnom djecom, fokusirajte se na one stvari koje djeca uspješno izvršavaju kao i one koje ih odlikuju kao istinske genijalce. Fokusirajte se na njihov napredak, a ono što ne mogu učiniti neka vam bude poticaj da daljnji rast i razvoj. Na sve to dodajte još jedno - bezuvjetnu ljubav - koja je zapravo najveći faktor uspjeha pred nepoznatom planinom zvanom Autizam. Ako sumnjate da Vaše dijete ima autizam, razgovarajte o vašoj zabrinutosti sa svojim liječnikom. Simptomi povezani s autizmom mogu ukazivati i na druge poremećaje u ponašanju. Pripremila: Mr.sc. Ina Topić mag.pharm.